A mediáció legfontosabb jellemzője, hogy két vagy több fél vitájában, a felek önkéntes beleegyezésével, egy semleges harmadik fél (mediátor, közvetítő) jár közben, aki segít kitörni a viszályból, hogy létrejöjjön megegyezés, ami lehetővé teszi a jövőbeni együttműködést a felek között.
A MEDIÁCIÓ LEGFONTOSABB JELLEMZŐJE, HOGY:
- két vagy több fél vitájában
- a felek önkéntes beleegyezésével
- egy semleges harmadik fél (mediátor, közvetítő) jár közben.
A MEDIÁTOR
- független és pártatlan
- segít olyan megoldást találni, amely minden fél számára kielégítő.
AKKOR ÉRDEMES MEDIÁTORHOZ FORDULNI, HA
A konfliktuskezelés zsákutcába jutott, mert:
-
az érdekeltek közül az egyik vagy mind a két fél háttérbe szorítottnak érzi magát,
-
kellemetlen múltbéli tapasztalatok, rossz várakozások, bizalmatlanság, előítélet van a felek között, emiatt nem bíznak a vita pozitív kimenetelében,
-
eltűnik a közös cél, a közös érdek helyett nyerő/vesztő helyzetek alakulnak ki (egymás bosszantása, ellenséges hadállások, játszmák),
-
a felek a korábbi sérelmeket életben tartják, a másiknak rosszhiszeműséget, negatív szándékot tulajdonítanak.
A MEDIÁCIÓ LÉPÉSEI:
1. lépés: Egy előkészítő beszélgetés során a közvetítő megismerkedik a vitás felekkel és a konfliktusokkal.
2. lépés: Maga a mediáció, amelynek során kialakítjuk a vitás felek közötti együttműködés új alapjait. Ez a konfliktus bonyolultságától, illetve a felek együttműködési készségétől függően egy vagy több alkalmat vesz igénybe. Alkalmanként 3 órás mediációra lehet számítani.
3. lépés: Egy vagy több kontroll, amikor közösen áttekintjük az elért eredményeket, szükség esetén a még fennálló vitás pontokat rendezzük.
A MEDIÁCIÓ FORDULÓPONTJA:
Az a pont, amikor a felek megértik, hogy a közvetítéssel mindketten nyerhetnek. A jelenlegi helyzetből, amelyben végső soron mindannyian vesztesek, mindannyian nyertesként kerülnek ki.
MIKOR SEGÍT?
A mediáció a konfliktuskezelés egy lehetséges módszere, amit olyankor célszerű alkalmazni, amikor két vagy több fél között érdekellentét vagy nyílt konfliktus támad, és a résztvevők nem tudják célravezetően, belátható időn belül és a felek kölcsönös megelégedését szolgáló módon megoldani. Például szomszédsági, párkapcsolati, családi konfliktusok, vagy válás esetén.
A MEDIÁCIÓ BIZALMAS
Mindazt, ami a mediációs folyamat során elhangzik, előítélet nélkül kerül elfogadásra, és nem használható fel nyilvánosan vagy a későbbi eljárásokban. Minden olyan információ, amit az egyik fél bizalmasan közöl a mediátorral, nem adható tovább a másik félnek, csak az egyik fél konkrét felhatalmazásával.
MIT TESZ A MEDIÁTOR?
A mediátor teret és helyet biztosít a feleknek a kommunikációra, lehetőséget teremt arra, hogy a felek valóban meghallják egymást. A résztvevők közösen megállapodást fogalmaznak meg, amelyben maguk állítanak fel olyan szabályokat az elfogadható megoldás érdekében, amelyeket saját hatókörükben meg tudnak valósítani. Így maguk teremtik meg a vita megoldásának feltételeit is.
MILYEN TÍPUSÚ KONFLIKTUS ESETÉN FORDULHAT HOZZÁM?
Bár létezik gazdasági mediáció is, én személy szerint a családi konfliktusok és a párkapcsolati, valamint a szomszédsági viták területével foglalkozom. Ezért a következőket vállalom: válási mediáció, melynek célja a közös megegyezés kialakítása, valamint szomszédsági, családi és párkapcsolati mediáció.